Kamis, 26 November 2015

Minyak Essential Penyulingan

Minyak Essential Penyulingan

Terdapat banyak kaedah untuk mengekstrak minyak pati dari bahan tumbuhan, tetapi salah satu yang paling berkesan adalah penyulingan wap. Dalam kaedah ini, wap melewati bahan tumbuhan dan memungut minyak kerana ia tidak. Stim kemudiannya pekat kembali ke dalam cecair di mana minyak dapat dipisahkan dari air.

Salah satu kelebihan kaedah pengekstrakan minyak pati ini adalah bahawa ia menghasilkan minyak yang sangat tulen. Kaedah-kaedah lain seperti pengekstrakan pelarut mempunyai potensi untuk menghasilkan minyak yang mengandungi kimia oleh-produk.

Tiga bahagian utama peralatan penyulingan termasuk tabung kimia atau masih, condensor, dan pemisah.

Bahan tumbuhan dimasukkan ke dalam tabung kimia di mana ia bersentuhan dengan stim. Retort adalah bekas yang cukup besar untuk memegang bahan tumbuhan dan cukup kuat untuk menahan haba dan tekanan stim. Bahan tumbuhan boleh duduk di dalam air kerana ia direbus untuk menghasilkan stim (hydrodistillation), atau ia boleh digantung di atas air mendidih melalui suatu menjengkelkan atau skrin (kaedah stim basah), atau air mendidih mungkin dalam bekas yang asing di mana stim dimasukkan ke dalam tabung kimia di bawah bahan tumbuhan melalui paip (kaedah stim kering).

Haba dari wap akan memecahkan gentian tumbuhan, mendedahkan minyak di mana ia boleh diambil oleh stim kerana ia berlalu. Gabungan wap / minyak akan meninggalkan tabung kimia dan melalui condensor itu. Komponen ini hanya boleh menjadi gegelung tiub tembaga atau paip. Tujuan condensor untuk menyediakan tempat untuk haba untuk melarikan diri dari wap supaya ia boleh berubah dari wap air untuk air cecair. Ini boleh dipercepatkan dengan ais atau penyejukan kaedah, atau hanya dengan menyediakan kawasan permukaan yang mencukupi untuk haba untuk melarikan diri.

Gabungan air / minyak pas dari condensor ke dalam pemisah a. Ini adalah bekas (selalunya diperbuat daripada kaca) yang akan memegang masa cecair yang membolehkan untuk minyak meningkat dan air untuk menyelesaikan ke bawah. Pemisah boleh dibuat khas untuk membolehkan minyak pati untuk dikeluarkan dengan mudah untuk pembotolan.

Air yang ditinggalkan selepas minyak skim dari atas masih mempunyai minyak di dalamnya dan mungkin mempunyai beberapa tujuan yang berguna. Seperti halnya dengan lavender. Selepas minyak lavender tulen dikeluarkan, air yang tinggal - yang dipanggil hydrosol - masih mempunyai minyak mencukupi di dalamnya untuk mempunyai aroma yang sangat menyenangkan. Ia boleh digunakan untuk menyegarkan dobi, linen, atau hanya sebagai penyegar udara di mana-mana bilik.

Peralatan penyulingan boleh didapati dalam pelbagai saiz, dari unit atas dapur kecil untuk penggemar kepada unit-unit komersial yang besar yang digunakan oleh pengeluar minyak pati.

Jumlah minyak yang boleh diekstrak daripada jumlah yang diberikan bahan tumbuhan melalui penyulingan minyak pati akan banyak bergantung kepada jenis minyak yang suling. Sebagai contoh, satu auns minyak lavender hanya mungkin memerlukan beberapa paun tunas lavender, tetapi auns minyak mawar mungkin memerlukan beberapa ratus pound kelopak mawar.

Sama ada anda mempunyai peralatan penyulingan anda sendiri atau anda membeli minyak yang telah diekstrak melalui penyulingan minyak pati, adalah mudah untuk menghargai kaedah ini lama tetapi berkesan umur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar